• وبلاگ : انديش-مك
  • يادداشت : افتضاح از نوع موبايلي !!!
  • نظرات : 1 خصوصي ، 2 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    شناخت‌نامه قرآن 12

    سوره‌ي انفال <\/h3>

    سوره‌ي انفال هشتمين سوره قرآن با 75 آيه است که بعد از جنگ بدر نازل شده است. بخشي از ماجراي بدر و برخي حقايق و اسرار پنهاني آن و نيز گوشه‌اي از مسائل مربوط به جهاد، غنايم، انفال و همچنين موضوع هجرت در راه خدا، در اين سوره مبارکه بيان شده است.



    خدا در معرکه

    «و ما رميت اذ رميت و لکن ‌الله رمي1» و توحيد افعالي


    جبرئيل در روز جنگ بدر به رسول خدا -صلي ‌الله عليه و آله- بيان داشت: مشتي از خاک را بردار و به سوي کفار پرتاب کن. زماني که دو گروه مقابل يکديگر قرار گرفتند رسول خدا به علي -عليه‌السلام- فرمود «مشتي سنگ‌ريزه به من بده» آنگاه آن مشت خاک و سنگ‌‌ريزه را به سوي کفار پرتاب کرد. و در آن لحظه هيچ مشرکي باقي نماند مگر اينکه در چشم و دهان و گلويش سنگ‌‌ريزه و خاک داخل شد. در اين فرصت مؤمنان بهر آنها حمله کرده و شکست دادند.


    آيه فوق بيان مي‌کند شما مشرکان را به قتل نرسانديد بلکه خدا بود که آنها را به قتل رساند. و نيز به پيامبر خطاب مي‌کند که تو پرتاب کننده نبودي، خدا بود که سنگ‌ريزه‌ها را پرتاب کرد.


    آنچه در جنگ بدر به ظهور رسيد؛ يعني استيصال و درماندگي و شکست مشرکانِ تا دندان مسلح توسط گروهي اندک و با کمترين سلاح؛ امري عادي نبود. و اين خدا بود که با فرستادن فرشتگان، محکم کردن قدمهاي مومنان و ايجاد رعب در قلوب مشرکان، آنها را درهم شکست و فراري داد. مومنان و رسول خدا در حکم آستين بودند و اين دست الهي بود که از اين آستين بيرون آمده و مشرکان را در هم شکست.2



    چرا بايد حرف خدا را گوش کرد؟<\/h2>

    يا ايها الذين آمنوا استجيبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما يحييکم 3


    اين آيه شريفه بيانگر حقيقت و سرّ دعوت الهي است، و حقيقت اين دعوت، فراخواني است که با خارج کردن انسان از دنياي فاني و نابود شدني و حرکت دادن به سوي آن که از جان و قلبش به او نزديکتر است، وي را زنده مي‌کند. همو که از او به او نزديکتر او! «واعلموا انّ الله يحول بين المرء و قلبه».


    انسان حيات ديگري نيز دارد که ارزش آن با زندگي دنيا، که خداوند آن را بازيچه و خيال و بازدارنده مي‌خواند، قابل مقايسه نيست. اين حيات حقيقي، زندگي آخرت است و به زودي پرده از آن برچيده خواهد شد. حياتي که حرکت به سوي آن جز با نور ايمان و عبوديت ممکن نخواهد بود.4



    اکنون فرصت خوبي است تا نامه‌ي عاشقانه‌ي يار را باز کني و اين فصل از ترانه‌ي عروج را بخواني. برخيز؛ آري برخيز و قرآن رابيار و سوره‌ي انفال را بخوان.



    خانه‌ي دلت به عطر يار آکنده


    حسين رحيمي








    1- انفال:8/17



    2- الميزان ج9ص37-38


    3- انفال:8/24


    4- الميزان ج9ص42

    سلام عليكم

    بيشتر از اين خوشحال مي شدم كه نظري هم در گروه انديشه در قرآن مي داديد .